Zimní potraviny, které prohřejí zevnitř

plněné žampiony

V zimě je nejdůležitější udržovat tělo v teple. K tomu kromě topení a dobrého oblečení perfektně slouží také jídlo. A nejedná se jen o horké polévky či nápoje. V zimě se zahřejete i potravinami, do kterých byste to neřekli, a přesto mají hřejivý účinek.

Potraviny, které zahřejí

V zimě spolu s ochlazením počasí a ochlazením těla vzrůstá potřeba tepla. Využijte dostupných potravin pro prohřátí svého těla zevnitř. Tělo je v zimě připraveno i na více tuku, lépe pak spaluje a funguje. Dodejte mu tedy potraviny, které mu prospějí. Mezi zahřívací potraviny patří např. jáhly, rýže, pohanka, vejce, kapustičky, vejce, ořechy, semínka, mák, máslo a další tuky. Z ryb například losos nebo úhoř. Z mas pak volte kuřecí, skopové, nebo hovězí.

Úprava jídla

Velice důležitý vliv na to, zda bude jídlo hřejivé nebo spíše chladivé má kromě složení potravin i úprava jídla. V zimě vynechejte syrovou úpravu zeleniny, ta má spíše ochlazující efekt. A vlastně u spousty syrových nebo studených potravin volte jejich teplou úpravu. Místo vloček si udělejte báječné snídaňové kaše, zeleninu využijte do polévek nebo teplých jídel. Maso duste klidně rovnou se zeleninou a volte spíše pečení, dušení či vaření. Lehké grilování nechte na léto.



Koření pro zahřátí

Zázvor

Patří k významným „zahřívačům“. Čím více je ostřejší, tím víc funguje prohřívací efekt. Stačí ho kousek a s bacily a viry udělá divy, zvláště v období chřipek a nachlazení.

Skořice

Má vysoký obsah látek, které působí protizánětlivě a dezinfekčně. Také podporuje chuť k jídlu. Velmi často je využívána ve formě mastí, krémů, olejů v kosmetických a masážnách přípravcích. Skvělý je i zábal na prohřátí kloubů a svalů.

Chilli

Papričky obsahují látku zvanou kapsaicin, jedna z vlastností kapsaicinu je přechodné zvyšování tělesné teploty a může dokonce přepnout tělo ze spalování sacharidů na spalování tuků. Napomáhá regulaci krevního cukru po jídle, čímž pozitivně působí na vyváženou hladinu glykémie u onemocnění diabetes mellitus. Snižuje hladinu cholesterolu, má schopnost vyplavovat hormony dobré nálady endorfiny.

Kmín

I dobře známý kmín má v zimní kuchyni své místo. Patří mezi nejstarší koření světa a má mnoho pozitivních účinků. Mezi ty nejznámější patří antiseptické účinky, podpora trávení, podpora imunity, usnadnění vykašlávání a má i velký účinek proti nadýmavosti. Ve spojení s vařeným nebo dušeným jídlem má úžasné prohřívací účinky.

Podobně funguje i rozmarýn, černý pepř nebo kurkuma. Každé z těchto koření má velmi pozitivní účinky na zdraví a ve spojení s hlavním jídlem nebo polévkou vám přinesou jen samé plusy do vaší kuchyně i organismu.