Viróza a chřipka: léčba i prevence

mladá žena, nemoc, chřipka

Zima je častou chřipkovou sezónou, zasáhne nás znenadání bez varování. Jak se zbavit chřipky a nachlazení a jak jim předejít?

S chřipkou se setkáme jednou nebo dvakrát do roka. Ovlivní naši pohodu, vezme nám sílu i náladu. Obtěžuje muže, ženy i děti. Každý ji nazývá jinak, a pokaždé může být jiná: viróza, chřipka, nebo prostě „rýmička“.

Jak poznáte chřipku a nachlazení

Začíná většinou po změnách teplot, v podzimním období, kdy teploty vzduchu začnou značně kolísat od nuly do 15 stupňů Celsia. Mohou ji ale způsobit i klimatizovaná auta, kanceláře, chlazené nápoje, prochladnutí, nadměrná psychická i fyzická zátěž či stres.

Plný nos, bolest hlavy, místo mozku balík vaty, uši zacpané „voskem“, místo svalů bláto a zvýšená teplota k tomu. Jde o změny v organismu, které je lépe nepodceňovat. Je nutné si uvědomit, že viróza i chřipka jsou po celou dobu vysoce infekční (až 100% přenos) a neměli bychom ohrožovat svou rodinu, spolupracovníky a okolí.

Rozdíl mezi chřipkou a nachlazením

Velký rozdíl je mezi běžným nachlazením, které se projevuje především rýmou a někdy zvýšenou teplotou, virózou a chřipkou.

Zdrojem původce nákazy klasické chřipky je výhradně člověk infikovaný virem chřipky, a to od konce inkubační doby, která bývá nejčastěji 1–3 dny, tedy ještě před prvními příznaky infekce. Po propuknutí nemoci je člověk nakažlivý asi 3 až 5 dní, děti 7 až 10 dní. Chřipka začíná náhle z plného zdraví horečkou, zimnicí, bolestí hlavy, bolestmi ve svalech, bolestmi kloubů, přecitlivělostí pokožky, malátností, později přistupuje suchý kašel. Rýma nebývá. Onemocnění trvá obvykle 7–10 dní a spontánně končí po krátké rekonvalescenci uzdravením. U starších, oslabených nebo chronicky nemocných osob však může vyvolat i zápal plic, postižení srdečního svalu nebo nervové tkáně a u dětí zánět středního ucha.



Viróza je naproti tomu nekomplikovaná virová infekce horních cest dýchacích. Nejčastěji jde o nachlazení doprovázené rýmou, škrábáním v krku, kašlem a zvýšenou teplotou. Ne vždy je nutné ulehnout do postele, má totiž mírnější průběh než chřipka a také trvá kratší dobu.

Co dělat při chřipce a nachlazení

Při chřipce i viróze je dobré alespoň dva dny zůstat v posteli. Nemusíte se potit, jen si dopřejte mírný odpočinek. Užijte lék na snížení teploty. Odstraňte příznaky ucpaného nosu – kapky či spreje do nosu. Dopřejte tělu dostatek tekutin – nejméně dva litry ovocného čaje, například z černého bezu (má protizánětlivé účinky), šalvěje (dobrá na bolení v krku a kašel), lipového (léčí průdušky) či šípkového. Slaďte medem. Na škrábání v krku zabere také popíjení nebo kloktání Vincentky. Nezapomeňte na dostatek tekutin, průměrně dva až tři litry denně.

Tělo mobilizujte k boji s viry potnou kúrou (pobyt pod peřinou po vypití horkého čaje, nebo teplá koupel s tymiánovým nebo šalvějovým výtažkem). Zahleněné průdušky uvolníte obličejovou napářkou s heřmánkem, tymiánem či eukalyptovým olejem. Dopřejte si dostatek vitaminů, hlavně C, a to v přírodní formě.

Pokud domácí léčba nepomáhá a vysoké teploty přetrvávají, navštivte po třech dnech lékaře – nejde v tomto případě zřejmě o běžnou virózu, ale o chřipkový virus, na který může lékař nasadit po odborném posouzení antivirotika. Nikdy neberte antibiotika, která vám zbyla ve vaší domácí lékárničce – na viry neúčinkují a můžete si s nimi více ublížit než pomoci. Raději je odevzdejte v lékárně, jako ostatně všechny prošlé léky.

Pro prevenci chřipky a nachlazení

Výhodu budou mít ti, kteří se v létě otužovali a využili letní měsíce k regeneraci sil. Otužováním se zvýší tolerance ke změnám teplot, jimž je tělo během podzimu a zimy vystaveno.

Zásobujte tělo vitaminy a stopovými prvky z přírodních zdrojů – lépe se vstřebávají a zabudovávají do organismu. Vyhýbejte se dlouhodobým pobytům ve vlhkém a chladném počasí – chraňte své nohy dobrou obuví a ponožkami – studené nohy vyvolávají v organismu nekonformismus a dávají možnost útokům infekce. Přetopené a suché místnosti mají obdobné účinky.

Celková imunita je podmínkou schopnosti odolat vlnám viróz či chřipky. Tu v zimním období podpoříme vyváženou střevní činností, kterou podpoří jogurtové a kysané mléčné výrobky, kysané zelí či omezení tučné stravy, která organismus zatěžuje. Dobré je jíst teplé polévky. Staré známé přísloví, že polévka je grunt, platí zvláště v zimních měsících. Dobrý slepičí vývar často poslouží více než hrst léků z lékárny.

Důležité je nepřestat se ani v zimě hýbat. Člověku se často nechce věnovat cvičení, když jde za tmy do práce a za tmy z práce. Ale na prospěšný pohyb nemusíte do posilovny, stačí dvacet minut domácího cvičení – na internetu je takových návodů a výzev mnoho.

Poslední pokus o záchranu vašeho organismu před atakou zimních chorob je možnost se proti chřipce nechat očkovat. Důrazně se očkování doporučuje osobám s chronickým onemocněním, u nichž onemocnění chřipkou obvykle vede ke zhoršení jejich základního onemocnění, a osobám od 65 let věku. Očkování by měly zvážit také těhotné ženy a ženy, které plánují těhotenství během chřipkové sezony, obézní osoby a kuřáci. Očkovaný člověk musí být bez příznaků nachlazení a očkován by měl být v období doporučeném hl. hygienikem ČR.