Vejce. Kolik jich týdně sníst a jsou vůbec zdravá?

Vejce

Vitamíny a minerály

Jasně, ve vejci je bílek a žloutek, ale co opravdu takové vejce obsahuje? Je plné vitamínů, ve žloutku jsou zastoupeny skoro veškeré vitamíny s výjimkou vitamínu C. V bílku jsou vitamíny pouze skupiny B. Minerální látky jsou reprezentovány hlavně vysokým obsahem železa, fosforu, draslíku a zinku, ze stopových prvků je významný např. selen.

Bílkoviny

„Klíčový význam mají především proteiny, které jsou biologicky hodnotnější než proteiny masa nebo mléka. Jejich hlavním zdrojem je bílek, kde tvoří majoritní složku sušiny a jejich obsah se v nativním bílku pohybuje mezi 10 až 12 %. Ve žloutku se obsah proteinů pohybuje okolo 16 %. Vaječné proteiny jsou cenné zejména pro vysoký obsah esenciálních aminokyselin, které jsou nezbytné pro člověka, neboť si je nedokáže sám v organismu syntetizovat. Stravitelnost vaječných proteinů je 98 – 100%“, říká docentka Kamila Míková z Ústavu analýzy potravin a výživy.

Cholesterol

Skoro by se zdálo, že neomezená konzumace vajec je to nejlepší pro naše zdraví. Ale co tolik diskutovaný cholesterol? Většina z nás má zafixované, že vajec by se nemělo jíst mnoho, maximálně tak dvě týdně. Nové studie však ukazují, že se jednalo jen o pouhého strašáka. Naopak. Jedno nebo dvě vejce denně nikomu neuškodí.

Vejce i při dietě

Vejce jsou superpotravinou, o kterou bychom náš jídelníček rozhodně neměli ochudit. Kromě vysokého obsahu vitamínů, minerálů a zdravých tuků, má i vysoký obsah bílkovin. Fitness nadšenci již dávno objevili, že vejce je ideální při dietě. A ať už se jedná o proteinovou dietu, při které vejce patří mezi doporučené potraviny, vejce můžete zařadit i do nízkotučné či nízkokalorické diety. Rozhodně však počítejte s tím, že nejlepší je zdravý způsob stravování a veškeré diety by měly být krátkodobé a směřovat ke změně životního stylu a právě zdravému způsobu stravování, který bude dlouhodobě udržitelný. A k tomu vejce určitě patří.