Jak na ranní vstávání: dávka energie pro zimní rána

budík, ráno, káva

Vstávat ještě za tmy do šedého dne, ještě když venku mrzne, se nikomu moc nechce. Poradíme, jak správně nastartovat a mít energii po celý den.

Ale jak? Jak ráno nastartovat, když si připadám jak zombie z hororového filmu, sotva se se zavřenýma očima ploužím kuchyní a bez kafe nedám ani ránu? Co by mě mohlo probudit? Pro skřivany, kteří se i v šedivé ráno budí s energií, i pro sovy, které se budí pomalu až cestou do práce máme skvělé tipy pro vyvážené ráno, které vám dodá energii na celý den.

Vstávat ještě za tmy do šedého dne, ještě když venku mrzne, se nikomu moc nechce. Právě v zimě je nejdůležitějším okamžikem dne ráno. To, jak se nastartujete, se totiž promítne do celého vašeho dne.



Start 1 – Probuďte své tělo i mozek

Neposouvejte si budík. Tím, že po zazvonění nevstanete a znovu usnete, dáváte svému tělu impuls, že se ještě nemusí probouzet. A to se s vámi potáhne klidně celé dopoledne. Tělo i mozek probudíte ideální kombinací. Pusťte si nějakou energickou hudbu, která vás nabudí. Klidně si svou oblíbenou písničku nastavte jako budík do mobilu. Kromě energické hudby si dejte sprchu, začněte teplou, ale před koncem sprchování teplotu snižujte, chladná voda osvěžuje a také stimuluje krevní oběh a zvyšuje koncentraci.

Start 2 – Káva nebo čaj

Jste zvyklí na ranní kávu a bez ní si nedokážete start dne představit? Dejte přednost čaji. V porovnání s kávou je tein z černého čaje lépe stravitelný, takže nedráždí žaludek a také působí dlouhodoběji. Na rozdíl od kávy se s jeho konzumací nepojí žádné negativní účinky. Kávu úplně zavrhovat nemusíte, zkuste si ji ale dát později, třeba až kolem desáté dopolení.

Tak to zkuste, ideální čaje pro povzbuzení jsou třeba černý Darjeeling nebo Assam. Mnoho lidí Darjeeling konzumuje pro vysoký obsah teinu, který dokáže nabudit podobně jako kofein v kávě. Je vhodný pro podporu duševní činnost, udržení bdělosti a navození dobré nálady. Assam oceníte především pro jeho přírodní a lehce natrpklé aroma s povzbuzujícími a osvěžujícími účinky. Má také vysoký obsah teinu, jeho pití vám usnadní logické myšlení, zbystří vaši mysl a podpoří paměť a koncentraci. Další vhodné čaje jsou třeba Yerba Maté nebo Roibos, který pomáhá při stresu, při syndromu vyhoření i při chronickém únavovém syndromu.

Start 3 – Super snídaně

Vynechejte obvyklý chleba a zkuste něco nového. Inspiraci najdete v článku: Zdravé snídaně, které doplní energii na celý den



Start 4 – Pohyb

Cvičit a po ránu? Pokud nejste na ranní pohyb zvyklí nemusíte hned zapojovat běh na 5 km před odchodem do práce. Ale do vašich ranních rituálů by měly patřit alespoň základní protahovací cviky, chvilka jógy nebo klidný strečink, celkově do 10 minut. Vynechte silová cvičení, ať už se zátěží nebo s vlastní vahou, třeba kliky apod. Ranní pohyb by měl tělo nastartovat, ne zničit.

Start 5 – Připravte se už večer

Příprava na vstávání s písničkou na rtech ale začíná už večer. Ukliďte si oblečení, v hlavě si připravte (ale můžete klidně i na židli), co si budete brát ráno na sebe. Nezapomeňte na kabelku, aktovku, batoh prostě to, co každé ráno nosíte. Večer vyndejte věci, které nebudete druhý den potřebovat, zbytečná zátěž vám ničí záda. A boty… Máte je čisté, nebo budete v ranním spěchu ještě umývat boty od včerejšího deště nebo sněhu? Ukliďte také místnosti, kde se pohybujete, mít ráno špinavý oblíbený hrnek na čaj nebo hledat něco k snídani vás zrovna pozitivně nenabudí.

Start 6 – Jděte včas spát

Tělo nejlépe reaguje, pokud chodíte spát i vstáváte v přibližně stejnou dobu každý den. Samozřejmě občasná vybočení z večerky vás nerozhodí, ale pokud dlouhodobě spíte málo nebo špatně, není to pro vaše tělo ani vaši mysl ideální. Nastavte nové rytmy.

Co dodat? Přeji vám dobré ráno 🙂