Práce z domova: jak zařídit domácí kancelář?

domácí kancelář

Při práci z domova je pracovní místo a okolí to nejdůležitější. Zařiďte domácí kancelář správně, aby vás nic nerozptylovalo a měli jste na vše prostor.



Práce z domova zní mnoha lidem velice lákavě. Ale má i svá úskalí. Kromě přísné sebekontroly a vedení sebe sama si musíte i přizpůsobit pracovní místo. Práce z gauče nebo u jídelního stolu je fajn, ale jen na čas. Sklízet každý den „svou kancelář“ vás brzy omezí. Vytvořte si tedy svou domácí kancelář, váš prostor, v kterém budete mít klidné místo na práci.

Najděte si svůj prostor

Pokud máte volnou místnost na pracovnu, máte vyhráno, další zařizování už bude jednoduché. Nemáte-li, hledejte vhodný prostor. Může to být v ložnici, v obývacím pokoji nebo kuchyni, prostě tam, kam se vám vejde alespoň malý pracovní stůl a pár polic. Nejdříve si však svůj prostor vyzkoušejte. Nebylo by příjemné sedět někde, kde vám potáhne na záda průvan, nebo kde nebudete mít dostatečný prostor a klid.

Stůl a židle

Jelikož v domácí kanceláři strávíte poměrně dost času, nezapomínejte ani na kvalitní židli a stůl. Kvalitní židle by měla být výškově nastavitelná, s područkami a polohovacím opěradlem. Jen tak předejdete bolavým zádům. V případě klasických židlí vložte mezi záda a opěradlo malý polštářek, který zajistí přirozené prohnutí páteře. Podepření zad v křížové oblasti ulehčuje vzpřímené sezení, aniž by byly svaly kolem páteře zvlášť namáhány. Sedět ostatně můžete na velkém nafukovacím balonu nebo můžete stát. Tomu jsou nově uzpůsobeny i moderní stoly s pohyblivou, resp. výškově nastavitelnou deskou stolu.

Osvětlení

Při plánování pracovního místa nezapomeňte na dostatek přirozeného světla, doplněného lampičkou nebo stojací lampou pro večery a pošmourné dny. Světlo z monitoru opravdu nestačí, váš zrak by tím trpěl.

Ukládání věcí

Poličky, šuplíky, šanony a krabice. I když se vám dopředu zdá, že tolik místa nebudete potřebovat, přeji jenom se nějaké ty desky, sešívačky, propisky a další kancelářské potřeby nahromadí. Využijte na ně šuplíky. Pokud musíte skladovat i informace v papírové podobě, jako např. faktury, účtenky a další, pořiďte se šanony, které si přehledně označíte. Hned na začátku ale vyhraďte každé věci své místo, ať se vám pak zbytečně nekupí.

Pracovní doba: dejte si na ni pozor

A poslední rada, která tak úplně nesouvisí s vybavením domácí pracovny. Plánujte si dobře čas, který prací strávíte. Ve chvíli vyčleněné na práci se věnujte jen práci, a naopak si dejte pozor, abyste v „kanceláři“ nestrávili více času jen proto, že je vlastně doma.