Pomalu se blíží čas, kdy přezout pneumatiky

nákladní auto, sníh
Podělte se...Email this to someoneShare on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+

Přezutí na zimní pneumatiky má své zákonem jasně stanovené podmínky, které musíte dodržet. Není to jen přesné datum, ale záleží i na odhadu počasí, a tak je jistě lepší nenechávat výměnu na poslední chvíli.

Kdy je nutné přezout?

Novelou vyhlášky č. 30/2001 Sb., která provádí pravidla provozu na pozemních komunikacích, musí mít všichni řidiči v době od 1. listopadu do 31. března alespoň na úsecích vyznačených dopravní značkou „zimní výbava“ (značka C15a a C15b) zimní pneumatiky. Vozidla do 3,5 tuny musí mít zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 mm na všech kolech, vozidla nad 3,5 tuny zimní pneumatiky nebo pneumatiky M+S s minimální hloubkou dezénu 6 mm na všech hnaných kolech. Použití zimních pneumatik může být nahrazeno použitím sněhových řetězů. Tak se zabývá zimními pneumatikami naše legislativa.

Jak má vypadat správná zimní pneumatika




Zimní pneumatiky se standardně označují písmeny M+S, tedy „mud and snow“ neboli „bláto a sníh“. Tento symbol vyražený na bočnici pneumatiky potvrzuje, že pneumatika je vhodná a určená do sněhu, bláta či sněhové břečky, a to v rozsahu všech zimních teplot. Tento symbol ovšem nevypovídá nic o výkonu a reálných vlastnostech konkrétní zimní pneumatiky. Nezapomeňte ale i hloubku dezénu, je důležité ji sledovat obzvlášť na pneumatikách, které nemáte první zimu. Nutná hloubka je u zimních pneumatik 4 mm.

Kolik přezutí stojí

O ceny se samozřejmě zajímejte předem. Samozřejmě jinou cenu zaplatíte, pokud si necháte vyměnit celá kola a v případě pokud přezouváte pouze pneumatiky. V každém případě je potřeba kola vyvážit a zkontrolovat, zamezíte tak případné nehodě. Ceny se různí servis od servisu, a pokud se objednáte dostatečně dopředu můžete si vybrat servis i podle ceny. Standardně stojí přezutí mezi 600 – 900 Kč včetně vyvážení kol a doplňkových prací.

A je to opravdu nutné?

Pokud pomineme zákonnou povinnost i z hlediska bezpečnosti, je zimní přezutí nutné. Zimní pneumatika perfektně sedí nejen na sněhu a ledu, ale i v dalších nepříjemných povětrnostních podmínkách jako jsou sněhová břečka, odtávající sníh, velké množství vody na silnici, ale i prostá podchlazená vozovka. Používání zimních pneumatik je základní nutností pro bezpečnou jízdu. Správně zvolená zimní pneumatika může zkrátit brzdnou dráhu i o metr, a to už je v některých případech otázka života a smrti.  Dopravní expert Mgr. Stanislav Huml k tomu dodává: „Pro ty, kteří si myslí, že přezouvat nebudou, a přitom budou jezdit stále a za jakýchkoliv podmínek jedno varování. Pojišťovny se budou legitimně zajímat o stav pneumatik při všech dopravních nehodách v zimním období. Krácení plnění za vzniklou škodu bude pak zcela legální a v souladu s pojistnými podmínkami.“

A kdy přezout zase zpět na letní?

Takovým ukazatelem je mezní teplota 7 °C. Právě nad touto teplotní hranicí ztrácí zimní pneu své kladné vlastnosti. Teplota by se ale nad touto hranicí údajně měla pohybovat dlouhodobě. Není to tak, že jakmile se rtuť na teploměru vyšplhá na sedm stupňů, musíte pneumatiky přezout. Při příliš brzkém přezutí totiž můžou řidiče překvapit ranní mrazíky, které jsou na počátku jara časté. Navíc kromě mrazíku může přijít i téměř nečekaná sněhová pokrývka.


Podělte se...Email this to someoneShare on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+
  • František Ferebauer

    Díky za info.