Jarní energetická bomba? Nakličte si zdraví!

Nakličte si zdraví

Venku konečně krásné sluníčko a vy jste unaveni? Tzv. jarní únava může potkat každého. Kromě sportu a celkově pohybu venku zkuste přidat i klíčky, které vám nalijí energii do žil. Saláty, na chléb, do polévek nebo do masových nebo zeleninových směsí. Také do smoothie nebo pečiva. Tam všude můžete použít naklíčená semínka a výhonky. Nakličte si je doma.

Co naklíčit?

Příznivci živé stravy říkají, že klíčit můžete snad všechna semínka. Nejpoužívanější jsou řeřicha nebo výhonky ředkviček a fazolek mungo. Některá semínka je třeba nechat dorůst až do výhonku s lístky, jiné se konzumují sotva naklíčené (např. hrách na pučálku). Ideální je kombinace luštěnin a semínek jako je třeba hořčičné nebo lněné semínko. Ta používejte naklíčená do lístků jako řeřichu, semínka luštěnin nechte naklíčit až do výhonků, ideální je čočka.

Jak dlouho klíčí?

Klíčit můžeme různá semena a semínka. Doba klíčení se mění podle druhu. Například čočka a fazole mungo klíčí čtyři dny, semínka ředkvičky 2-4 dny, ječmen a oves klíčí cca 2-3 dny.

Proč jsou zdravé?

Naklíčené potraviny jsou zdravou bombou pro váš organismus. Obsahují minerální látky, vitamíny a enzymy v koncentrované formě. Už po dvou hodinách klíčení se v semínku zvyšuje obsah vitamínů a balastních látek o 50 % až 200 %. Proto jsou tak zdraví prospěšné. Jedinou lžičkou naklíčených ředkviček můžete do těla dostat tolik látek srovnatelných s třiceti plody ředkviček. A toto množství se naráz sníst nedá. Navíc jsou klíčky lehce stravitelné.

Kam které klíčky použít?

Klíčky se hodí do salátů, pomazánek, obilných kaší či jogurtů. Výborně chutnají i rozmixované v zeleninových či ovocných šťávách nebo dokonce v mléčných koktejlech. Pokud jimi posypete brambory, rýži nebo celé hlavní jídlo, bude nejen zdravější, ale bude i dobře vypadat.

Kromě studené kuchyně se klíčky a výhonky často přidávají do teplých jídel, často se užívají v asijské kuchyni. Zkuste tady ale dodržet to, že tuto superpotravinu přidáte až po dovaření jídla, aby neprošla tepelnou úpravou. Jen tak zůstane obsah všech zdraví prospěšných látek zachován. Pozor ale na výhonky luštěnin, zde je kromě čočky a munga u všech klíčků doporučena tepelná úprava alespoň blanšírováním po dobu 6 minut.

Zkuste si i vy na světlém okně naklíčit svou dávku zdraví.

Autor: PM