Domácí sauna: relaxace v pohodlí domova

sauna

Domácí sauny jsou stále žádanějším doplňkem zdravého životního stylu. Lze je nainstalovat jak do malých bytů, tak jako součást domácích wellness center. Stále oblíbenější jsou také sauny v podobě venkovních domků či sudů. 

Saunování je dávným a v dnešní uspěchané době znovu objevovaným prostředkem k obnovení a upevnění fyzických i psychických sil s blahodárnými léčivými účinky.

Pravidelné saunování zlepšuje celkovou imunitu organismu, snižuje krevní tlak a zlepšuje funkci srdce, plic a ledvin. Také uvolňuje svalové i psychické napětí, a tím odbourává stres a zvyšuje kvalitu spánku. Saunování čistí a zpevňuje pokožku a pomáhá ulevit od bolestí pohybového ústrojí, zvláště po fyzické námaze. 

Kam saunu doma umístit

Domácí sauny jsou vhodné téměř do jakéhokoliv prostředí. Výrobci nabízejí řadu možností, velikostí, druhů, provedení a designů, které dobře ladí s interiérem nebo se zahradní architekturou. Každý typ sauny je něčím originální a rozhodnutí o výběru vhodné sauny závisí především na prostorových možnostech uživatele, i zdravotních dispozicích členů rodiny.



Pro menší prostory v bytech jsou vhodné saunové kabiny, jejichž výhodou je rychlá montáž. V rodinných domcích můžeme sauny vestavět do obezděných prostor či si nechat vyrobit saunu na míru podle rozměrů, které máme v domě k dispozici.

Jedinečnou možnost pak poskytují novostavby, kde můžeme již od plánování domu uvažovat o začlenění sauny do wellnesu či o vybudování saunového komplexu, kde bude k dispozici mimo vlastní potírny také větší ochlazovací bazének, masážní sprcha, šatna, odpočívárna a další vybavení, které ze saunování učiní krásné chvíle pro relaxaci i zábavu s rodinou či přáteli. 

Jakou saunu vybrat?

Pro finskou saunu je typická vysoká teplota (80–100 °C), nízká vlhkost, a provedení s převahou dřeva (většinou se saunové kabiny vyrábějí ze smrku, olše, osiky). Elektrická kamna rozpalují lávové kameny a jejich poléváním se uvolňuje pára, která prudce ohřívá vzduch v kabině a udržuje jeho vlhkost. Pobyt v potírně, většinou o délce 10-15 minut, střídá ochlazení těla studenou vodou v bazénku či pod sprchou a asi desetiminutový odpočinek. Tato procedura se má opakovat 2 – 3krát.

Infračervené prohřívací kabiny ocení zejména ti, kteří nemohou ze zdravotních důvodů používat klasickou saunu. Mohou to být kardiaci, lidé se zvýšeným krevním tlakem či křečovými žilami. Teplota dosahuje pouze 40–60 °C a prohřeje tělo intenzivně až do hloubky 4 cm. Postarají se o to infračervené paprsky podobné těm, které vydává Slunce, ale bez škodlivého UV záření. Doporučená doba pobytu v infrasauně je 30 minut a na rozdíl od finských saun není potřeba následné ochlazování těla ani opakování procedury.

Poslední novinkou je biosauna, která se vyhřívá na nižší teplotu než finská sauna, ale má vyšší relativní vlhkost vzduchu, 30– 60 %. Právě touto hodnotou vlhkosti se biosauna podobá parní sauně. Biosauna je vhodná například pro kardiaky právě kvůli nižším teplotám, a výborně slouží k ozdravným procesům horních cest dýchacích. 

Několik mýtů o saunování

Po saunování se snadněji nastydnu: není to pravda, právě v sauně lze posílit obranyschopnost organizmu, a nedat tak šanci virům a bakteriím.

Saunování zatěžuje srdce: naopak, pravidelné saunování má pozitivní dopady na posílení kardiovaskulárního systému.

V sauně se skvěle hubne: sice to není pravda, ale můžete se zbavit škodlivých látek, které způsobují vznik celulitidy.

Sauny jsou nevhodné pro děti: také omyl. Saunování posiluje imunitu dětí a je vhodné pro děti od nejútlejšího věku. Doporučit lze pro děti sauny s nižší teplotou nebo v klasické finské sauně nechat děti sedět na nejnižší lavici. 

Sauna unavuje: bezprostředně po saunování můžete cítit mírnou únavu, ale celkově vás sauna nabije pozitivní energií. Uvolňují se endorfiny – tělu přirozená analgetika, která nám přináší pocit radosti, štěstí a klidu.