Jste unavení a bez energie? Zkuste najít příčinu.

Jste unavení a bez energie? Zjistěte proč

Jste často unavení, nedostává se vám energie a tyto stavy se neustále opakují? Možná musíte trochu zapátrat, abyste se z tohoto bludného kruhu dostali. A litry kávy nebo koly vaši situaci nevyřeší.

Dostatek spánku

Pořádně se vyspat je důležité. A nejde jen o délku spánku, také se jedná o jeho kvalitu. Tu můžete ovlivnit různými způsoby. Základem je pořádná matrace. Nechcete-li investovat do matrace, investujte alespoň to tenké přistýlky na matraci, udělá vám také dobrou službu. A musíte dodržovat některá pravidla spánkové hygieny, která vám usnadní usínání a zkvalitní celou dobu spánku. Jedná se zejména o vynechání mobilu nebo tabletu před spaním, také večerní tučné jídlo není vhodné. Stejně tak káva a černé či zelené čaje.

Špatná strava

Možná vám připadá, že se všude opakují ty samé rady: dostatek vody, zeleniny a vyvážené stravy, včetně těch správných tuků. Ano, tyto rady se opakují, protože nejsou receptem jen na zhubnutí nebo zdravé tělo, ale i na dobrý a kvalitní spánek. To, co během dne přijímáte musí totiž tělo také zpracovat. A nejvíce právě s tím má právě v noci, kdy kromě přijaté potravy zpracovává i emoce a denní zážitky. Pokud své tělo živíte stresem a nezdravou stravou nemůžete se divit, že v noci špatně spíte a přes den jste pak unavení.



Pohyb

Pravidelný pohyb vám udělá dobře. Nejenom, že zkvalitní váš spánek a dodá pocit energie, ale také příznivě působí na celý váš organismus. Pokud na něj nejste zvyklí, musíte si zvyknout, podle vědců stačí návyk opakovat 21 dní a vydržet, pak se vše upevní v mozku a další pokračování v návyku již nebude tak namáhavé. A častá výmluva, že přes únavu nemůžete cvičit, není platná. Zkuste i při únavě jít třeba na procházku se psem, po procházce budete mít daleko více energie, než předtím. Pro pravidelný pohyb si vyberte takový, který vás bude bavit. Jen tak máte šanci pohyb udržet ve svém životě.

Vitamíny a minerály

Nedostatek železa, dalších minerálů a vitamínů může způsobit únavu. Takové stavy se projevují zvláště přes zimu, kdy nemáme dost přirozeného slunce a světla, a ve stravě může chybět dostatek zeleniny a ovoce. Ne každé volně prodejné komplexní vitamíny jsou však „lékem“ na tyto únavy. Jako první pomoc zkuste spíše zařadit do vaší stravy zeleninu, ovoce, ryby a vlákninu pomocí různých semínek. K tomu přidejte pohyb. Pokud se váš stav i po delší době nelepší, nechte si krevním testem zjistit, co přesně vám v těle chybí. Ne že by vám volně prodejné vitamíny uškodily, to rozhodně ne. Můžete ale strávit dlouhou dobu testování různých kombinací vitamínů a minerálů, které budete do svého těla doplňovat a výsledek nemusí být takový, jako při jasně zacílené léčbě.

Hormony

I hormonální nerovnováha může zapříčinit dlouhodobé stavy únavy. Ať už se jedná o špatnou funkčnost štítné žlázy nebo jinou hormonální nerovnováhu. Kromě štítné žlázy může u žen za únavu nedostatek estrogenu a naopak přebytek progesteronu. U mužů mohou být únavové stavy zaviněny nedostatkem testosteronu. Jelikož hormonální nerovnováhy s sebou nesou kromě zvýšené únavy spoustu dalších zdravotních komplikací, vždy je lepší navštívit svého lékaře, aby vám jednoduchým testem pomohl zjistit, zda je vaše hladina hormonů v pořádku.

Stejně jako u jiných zdravotních obtíží se za dlouhodobou únavou může skrývat něco vážnějšího. V případě, že vaše obtíže přetrvávají delší dobu, navštivte odborníka.

Autor: PM